KRĘGOSŁUP

       Kręgosłup to rusztowanie, które podtrzymuje nasze całe ciało i utrzymuje je w pionie. Chroni też układ nerwowy, czyli rdzeń kręgowy, który mieści się w kanale kręgowym i wypełniony jest płynem mózgowo-rdzeniowym.

       Pracuje codziennie i codziennie jest mocno obciążany, zarówno podczas wykonywania różnych czynności jak i długiego bezruchu. Badania wskazują, że, paradoksalnie, bardziej szkodzą mu obciążenia statyczne, czyli np. długotrwałe stanie lub siedzenie.     

 
      Jednym z celów jogi jest
rozluźnianie zbyt napiętych mięśni wzdłuż kręgosłupa oraz wzmacnianie tych najsłabszych. Ma to sens, bo często przyczyną bólu w okolicach jest nierównowaga mięśniowa, czyli np. zbyt słabe mięśnie brzucha, pośladków i dołu pleców w porównaniu do napiętej klatki piersiowej czy mięśni przodów ud.

       Regularny wysiłek fizyczny zapobiega rozwijaniu się artrozy – przewlekłej choroby zwyrodnieniowej stawów. Zmiany zwyrodnieniowe prowadzą do przerostu kości i chrząstek kręgosłupa a przez to uciskania na rdzeń kręgowy oraz nerwy. Ćwiczenia fizyczne najlepiej regenerują chrząstkę stawową.

       Dzięki uważnemu i łagodnemu ruchowi podczas jogi, wspomagamy nawilżanie dysków międzykręgowych i przywracamy ich funkcje. Poszerzamy zakres skrętu w obszarze miednicy, co pozwala przejąć temu obszarowi części obciążeń, które do tej pory w większości brał na siebie kręgosłup.

Dodatkowo, joga świetnie wpływa na optymalizację wagi ciała, co ma ogromne znaczenie dla komfortu kręgosłupa.


kregosluppng


MIĘŚNIE I STAWY

Ćwiczenie jogi pozwala rozciągać i rozluźniać mięśnie, uwalniając nagromadzone w nich napięcie.

       Poprawia się krążenie krwi w mięśniach. Regularne obciążanie mięśni na zajęciach przygotowuje je do późniejszej pracy połączonej z większym wysiłkiem. Wpływa też znacząco na poprawę elastyczności ścięgien.

       Dzięki jodze poprawia się "system smarowania" w stawach, a tym samym zwiększa się ich ruchomość. To ważne, bo chrząstka stawowa nie jest w stanie odbudować się inaczej niż podczas ćwiczeń fizycznych.


miesniestawypng


UKŁAD KRĄŻENIA

Dostarcza tlen i składniki odżywcze do organów ciała, transportuje toksyny do wątroby, płuc i nerek, skąd są wydalane.

       Joga wzmacnia serce i poprawia wydajność przepływu krwi, zwiększa kurczliwość mięśnia sercowego i obniża wysokość ciśnienia tętniczego.

Zwiększa zawartość tlenu we krwi, pomagając obniżyć wpływ hormonów stresu na organizm, zmniejsza stężenie glukozy w krwioobiegu, pomaga walczyć z cholesterolem i wolnymi rodnikami, niszczącymi ścianki komórek naczyń krwionośnych.

       Według badań, joga częściowo redukuje liczbę napadów palpitacji serca u osób cierpiących na arytmię, Zgodnie z raportem, przedstawionym na kongresie American College of Cardiology (2011 r.), joga, uzupełniając działanie leków antyarytmicznych, może wpływać na ograniczenie najpowszechniejszej postaci arytmii - migotania przedsionków.


krazeniepng


UKŁAD ODDECHOWY

Ćwiczenia jogi oraz techniki oddechowe zmniejszają zawartość toksyn w płucach, tkankach i błonach śluzowych oraz oczyszczają krew z dwutlenku węgla.

       Pobudzają do pracy splot słoneczny, a właściwy rytm jogicznego oddechu wspomaga pracę przepony, zwiększa pojemność i wydajność płuc, ułatwiając oddychanie „pełną piersią”.

       Rytmiczny ruch przepony masuje narządy wewnętrzne i poprawia funkcjonowanie układu trawiennego i wydalniczego, wspomaga pracę układu krwionośnego, ułatwiając czerwonym krwinkom wiązanie tlenu i jego transport do komórek w całym ciele.

Praca z długim, głębokim oddechem pomaga rozluźnić całe ciało wpływając korzystnie na układ nerwowy, uwalniając stres.


oddechowypng


UKŁAD TRAWIENNY

       W jodze bardzo wiele pozycji ciała oraz odmian jogicznego oddechu jest specjalnie dedykowanych temu układowi. Dynamiczne pozycje poruszają i wzmacniają energię w dolnym obszarze brzucha, co bezpośrednio wspomaga trawienie.

       Joga równoważy energię i pracę wątroby, wspomagając usuwanie przez nią toksyn. Oprócz złego odżywiania, wątrobie szkodzi także stres. Joga, wyciszając układ nerwowy, przyczyniają się wprost do lepszej pracy tego organu.

       Niektóre pozycje jogi mogą pobudzać metabolizm, wzmagając wydzielanie soków żołądkowych i enzymów trawiennych. Poprawiają także pracę układu wydalania.

 


trawieniepng


UKŁAD MOCZOWY

        W jodze uważa się, że w nerkach „mieszka” nasza codzienna, życiowa energia i nasza chęć do życia. Kiedy nerki źle funkcjonują, mamy mniej energii i zapału, częściej i silniej odczuwamy chłód i zimno, jesteśmy podatni na stres i wahania nastrojów a w końcu depresję.       

       Zdrowe nerki sprawnie regulują ciśnienie krwi, pobudzają wytwarzanie czerwonych ciałek, wydzielają ponad trzydzieści niezbędnych dla organizmu hormonów, kontrolują równowagę wodną w ciele. Wpływają też na odpowiedni poziom wapnia w kościach.       

       Jogiczne ćwiczenia, skupione na dolnej i środkowej części kręgosłupa poprawiają krążenie krwi w obszarze nerek, przyczyniając się do szybszego i bardziej efektywnego usuwania toksyn z organizmu.

Ćwiczenia oddechowe, wykorzystując ruch przepony, zwiększają krążenie krwi do nerek, pozwalając im na lepsze funkcjonowanie.     

      


 

moczowypng


UKŁAD NERWOWY

       Dla działania jogi istotne jest działanie autonomicznego układu nerwowego, związanego ze zdolnością do reagowania w nagłych, stresowych przypadkach.

Pozycje jogi oraz regularne medytacje pomagają wydłużać czas pozostawania pod działaniem odstresowującego układu nerwowego parasympatycznego. Dzięki temu łatwiej i szybciej odprężamy się i uspokajamy.

       Ćwiczenia pomagają włączyć produkcję „hormonów szczęścia” – endorfin oraz zmniejszyć poziom hormonów stresu – adrenaliny i kortyzolu. Dowiedziono, że u osób regularnie medytujących, poziom kortyzolu spada dużo szybciej.

       Jogiczne ćwiczenia oddechowe budują odporność organizmu i mogą nie tylko lepiej przygotować do sytuacji stresowych, ale też stać się „lekarstwem”, które można w takiej sytuacji doraźnie wykorzystać (na przykład przy bezsenności).

       Aktywność oraz wyzwania w postaci nowych ćwiczeń, wpływają na tworzenie się nowych komórek w mózgu oraz zwiększanie połączeń między nimi.

Joga, jako profilaktyka, poprawiając przepływ krwi do mózgu, może zapobiegać uszkodzeniu nerwów i udarowi.

       Medytacje poprawiają funkcjonowanie komórek w korze przedczołowej mózgu, co polepsza uważność i koncentrację.

Podczas medytacji spada aktywność fal beta (fal "myślenia" i codziennej aktywności) a wzrasta alfa i theta, odpowiedzialnych za stan relaksu i odprężenia.